De centaur Cheiron is een planetoide tussen Saturnus en Uranus. In mijn vorige actuele rubrieken schreef ik dat Saturnus de planeet van het persoonlijke karma is en dat Uranus te maken had met de familieziel en een inzicht geeft in familieverstrikkingen.Cheiron een planetoide die zich in zijn omloopbaan daar tussen beweegt heeft een geheel eigen archetypische inhoud maar heeft met beide archetypes heel veel te maken.Ikzelf breng Cheiron in verband met de visserkoning Amfortas uit het Parcival verhaal uit de twaalfde eeuw.

Parcival is een van de ridders van de tafelronde van koning Arthur, zijn toetreden tot deze tafelronde had een lange voorgeschiedenis:

Parcival werd geboren in een familie van ridders; echter zijn vader kwam te overlijden bij een gevecht toen hij nog heel klein was. Zijn moeder was radeloos en wilde haar zoon weghouden bij alle ridders om zo te verhinderen dat ook hij het beroep van ridder zou kiezen.

Parcival had een zorgeloze jeugd omdat zijn moeder hem niet confronteerde met de moeilijke kanten van het bestaan. Hierdoor bleef hij wat onnozel.

Op een keer dwaalde hij door het bos en kwam enkele ridders te paard tegen en was helemaal gefascineerd. Parcival kwam in gesprek met de ridders en zij vertelden hem over het ridderschap. Parcival was zo onder de indruk dat hij zich direct naar huis spoedde en zijn moeder vroeg of hij zich mocht aansluiten bij de ridders. Zijn moeder, die dit al vele jaren gevreesd had verzette zich heftig, echter zonder resultaat. Parcival moest en zou ridder worden en werd helemaal droevig en zag geen perspectief meer in zijn leven omdat hij nog maar een grote wens had en dat was om ridder te worden. De moeder die ten einde raad was bedacht een plan. Ze zou hem aankleden als een nar of een halve zot en hem zo naar de ridders toe sturen. Hij zou dan, zo dacht zij, uitgelachen worden en spoedig weer terugkeren omdat hij zich niet zou kunnen handhaven in deze kringen.

Echter het verliep allemaal anders met Parcival. Parcival trok de wereld in en beleefde allemaal avonturen en ging op zoek naar de heilige graal. Een van die avonturen heeft te maken met de Graalsburcht.

Op een van zijn zoektochten door de ondoordringbare wouden reist voor zijn oog een schitterende burcht op. Gefascineerd als Parcival is, klopt hij aan de burcht aan en wordt binnengelaten. Er heerst een plechtige maar ook gedrukte stemming, echter Parcival valt dat niet zo op, hij heeft zoveel te kijken want de burcht blijkt schitterend te zijn. Hij komt in een grote zaal waar lange tafels staan gedekt en waar de heerlijkste gerechten en de meest mooie vruchten liggen uitgestald. Parcival die lange tijd in ontbering heeft geleefd verlekkert zich helemaal en doet zich te goed aan al de kostbare gerechten. In de zaal zit ook een koning; deze koning Amfortas ziet er triest, ziek en oud uit. Parcival let echter nauwelijks op hem en doet zich dus te goed aan al het lekkers en kijkt naar alle mooi uitgedoste ridders die daar ook aanwezig zijn. Nadat hij voldaan is zoekt hij een heerlijke slaapplaats en valt in een diepe slaap. Het valt hem absoluut niet op dat in de burcht een gedrukte stemming heerst. De volgende morgen in alle vroegte wordt hij wakker gemaakt en met veel nadruk buiten de burcht gezet. Parcival die het juist heel goed bevalt in het slot protesteert; kort wordt hem meegedeeld dat hij niet blijven mag omdat hij niet aan de visserskoning heeft gevraagd waar hij aan leed. Wanneer hij dit namelijk gevraagd had zou de betovering zijn verbroken en zou de visserkoning Amfortas genezen.

Wanneer Parcival achter zich kijkt als de deur achter hem wordt gesloten dan is opeens het gehele slot verdwenen en kan hij het met geen mogelijkheid weer vinden. Vele tientallen jaren doolt hij door het bos en beleeft vele avonturen; langzamerhand verdwijnt zijn onbezonnenheid en hij begint oog te krijgen voor het leed in de wereld. Eerst zoekt hij nog hartstochtelijk naar de Graalsburcht maar hoe ouder hij wordt hoe minder gedreven hij is om deze te vinden.

Na vele jaren van loutering ziet hij op een dag de Graalsburcht voor zijn oog verrijzen, hij klopt wederom aan en wordt binnengelaten. Er is niets veranderd, de koning zit nog steeds op de troon en Parcival grijpt nu niet direct naar alle heerlijke gerechten maar stelt de vraag alsnog: 'Koning aan welke ondragelijke pijnen lijdt u?'. Wanneer de vraag gesteld is, wordt de koning verlost van zijn pijn en is genezen.

 

De planetoide Cheiron is voor mij archetypisch verbonden met de visserskoning uit het Parcival verhaal. Een ieder heeft zon' niet geheelde wond in zijn ziel en de stand van Cheiron in de horoscoop verwijst hiernaar.

Ikzelf heb Cheiron in een onderschept huis staan waardoor ik heel vaak vergeet naar de aspecten van Cheiron te kijken die in transits gemaakt worden.

Parcival is voor mij het archetype van de Zon. Lees: Het onbezonnen 'ik' in de jeugd gaat een louteringsweg door de biografie heen en komt vroeg of laat een keer bij de Graalsburcht uit en zal de vraag moeten stellen waar lijd je aan? In eerste instantie zal deze vraag aan het zelf gesteld moeten worden en dan zal het karma voor hem geopenbaard worden. Na deze inwijding, want dat is het, kan de mens pas oog krijgen voor de pijn van anderen; zo werkt dat nu eenmaal in het bewustzijn van de mens.

De aspecten die Cheiron in de geboortehoroscoop maakt geven veelal aan hoe en wanneer dit gesprek zal plaatsvinden.

Is Cheiron met een van de hoofdplaneten (Zon, Maan en Saturnus) verbonden dan zal de eigen niet geheelde wond vrij snel ontdekt worden. Zo niet dan omstreeks het vijftigste jaar wanneer Cheiron terugkomt op de plaats van de stand bij de geboorte.

Wanneer de mens in aanraking met zijn eigen niet geheelde wond komt dan zal hier een bijzondere werking van uitgaan; ik noemde het al een soort inwijding. De mens komt, net zoals in het lijdensverhaal van Christus, aan de absolute grens van zijn kunnen en moet dan de overmacht erkennen en in dat aller diepste moment vindt de mens de heilige graal waar Parcival naar op zoek was.

Het is niet toevallig dat Cheiron zich beweegt tussen Saturnus (het persoonlijke karma) en Uranus (het collectieve karma). De pijn die voortkomt uit Cheiron werkt bewustmakend op beide zielenniveaus en verbindt deze twee gebieden met elkaar.

Ik wens u een geinspireerde paastijd.