We leven op dit moment in een overgangstijd tussen het vissen en watermantijdperk. Zo’n periode duurt ongeveer 2160 jaar afhankelijk van de ware grote van een dierenriemteken. Het vissentijdperk begon ongeveer tijdens de geboorte van Christus en is kosmisch gezien een relatief klein dierenriemteken. De geboorte van Christus is ongewis in zijn tijdsaanduiding. Wetenschappers hebben aanwijzingen dat het wel eens op een ander tijdstip van het jaar zou kunnen zijn geweest. Ook zijn er astrologen die een ander jaar erbij situeren; dit in verband met het feit dat de Wijzen uit het Oosten een grote ster (planeet) aan de hemel zagen die hen naar Bethlehem leidden. Het kerstverhaal zit hoe dan ook, vol met mythes en onduidelijkheden, iets wat één van de kernmerken is van het teken vissen.

Andere kenmerken van het teken vissen zijn: spiritualiteit, religie, onbaatzuchtigheid en slachtofferschap. In dit verband is de ontwikkeling van het Jezuskind dat geboren wordt aan het begin van het vissentijdperk, goed te plaatsen. Ook Goede Vrijdag en Pasen passen in dit beeld. Wereldwijd is het verhaal van Jezus-Christus twee millennia bepalend geweest voor de cultuur waarin we leven; door de secularisatie die zich nu voltrekt, verliest het aan kracht. Daarvoor in de plaats lijkt het nu of de wetenschap de nieuwe religie wordt, als je iets wetenschappelijk kunt bewijzen, dan zit je goed…
Nu het watermantijdperk langzamerhand zijn intrede doet en we afscheid nemen van het vissentijdperk, ontstaan er zogenaamde overgangssituaties waar beide energieën op verwarrende wijze door elkaar heen spelen. Zo vraagt het watermantijdperk van ons, echt sociaal gevoel voor elkaar te gaan ontwikkelen.
De onbewuste kracht van het watermantijdperk ligt in het teken leeuw. Dit heeft als consequentie dat we vanuit het onbewust ego een verbinding zullen gaan leggen om sociaal te worden.
Ons ego wordt naast dat het in het bewuste gestuurd wordt door de Zon, ook gestuurd door ons karma (Saturnus) en onze collectieve geschiedenis (Uranus) die opgeslagen ligt in ons DNA. Waterman maakt de scheidslijn tussen bewuste, onbewuste en collectief onbewuste, sowieso dunner. Deze ontwikkeling zie je nu vooral zich al voltrekken in het collectief onbewuste van de mensheid. Stamboom onderzoek is booming business, en anoniem sperma donorschap is discutabel geworden; ook de adoptie heeft zijn aureool verloren omdat steeds meer blijkt dat de geadopteerde kinderen vaker ongelukkig zijn in hun nieuwe leefomgeving.  

Doordat we in een overgangstijdperk zitten ontstaat er nog een heel ander fenomeen dat te maken heeft met dat we afscheid moeten nemen van ons slachtofferschap en onze eigen verantwoordelijkheid daarvoor moeten gaan nemen. Het ligt in de bedoeling dat we door middel van naastenliefde, die we leerden in het vissentijdperk, dit om te zetten in echt sociaal medemenselijk gevoel. Hierdoor gaan we ons ego beter leren begrijpen.


Wat we nu vaak zien, omdat we in een overgangsfase zitten, is dat groepen zich gaan organiseren en een claim leggen op hun slachtofferschap in het verleden. Zo behoort daar onder andere Zwarte Pieten discussie bij. Om een ander voorbeeld te geven: momenteel wordt er een documentaire serie uitgezonden over Surinaamse nakomelingen van slaven [NPO2; EO]. De nakomelingen van slaven gaan terug naar de plantage van hun verre voorouders. Ik verwonderde me er over hoeveel emoties er naar bovenkomen, die strikt gezien niet van hen zelf zijn maar van hun verre voorgeslacht. Bert Hellinger [1925-2019] heeft dit fenomeen van verbondenheid ontdekt en omgezet in de zogenaamde familieopstellingen. Ook de Joden kennen een soortgelijk verschijnsel, de generatie die de holocaust heeft overleefd is vrijwel allemaal overleden en de kinderen die het destijds overleefd hebben zijn hoogbejaard; maar toch wordt het leed ervaren alsof het van de Joodse bevolking van toen is. Dit resulteert helaas bij de orthodoxe joden zich in een buitengewoon assertief/wreed gedrag naar de Palestijnen toe.


Omdat het waterman teken het laatste luchtteken in de dierenriem is en het met het allerhoogste (visionaire) denken te maken heeft, is het belangrijk dat al de groeperingen die zich nu in slachtofferschap verenigen, er lering uit trekken, door het leed te leren objectiveren en niet onbewust op de ander te projecteren. Doe je dit namelijk niet, dan gaat het mechanisme in werking dat juist in zijn tegendeel werkt. Agressie ontstaat dan naar degene die in de ogen van de slachtoffers verantwoordelijk zijn geweest voor het lijden van hun voorgeslacht, maar ook die daders zijn al lang niet meer in leven. De eeuwige spiraal van dader en slachtoffer dient zich dan weer aan op een ander bewustzijnsniveau dat niet veel te maken heeft met het verleden maar met een onbewust ego dat zijn verhaal wil halen. Een voorbeeld is, zoals gezegd, de grimmige strijd tussen voor-en-tegenstanders van Zwarte Piet. Kortom het gevaar ontstaat op een onbewuste levendige handel in slachtofferschap.


Ik heb heel bewust in dit artikel maar een paar voorbeelden genoemd, maar als je goed om je heen kijkt zie je het fenomeen van een claim op slachtofferschap, overal om je heen. Om een greep te doen uit andere groeperingen: boeren, vakbonden, me-too slachtoffers, ongehuwde moeders die van hun kinderen werden beroofd; fraudetoeslag slachtoffers, kortom elke benadeelde groep organiseert zich in de prille watermantijdperk en probeert er collectief winst uit te halen.
De hogere zin van deze overgangstijd naar het watermantijdperk is, om bewust te worden waar het slachtofferschap ontstaat, en zingeving te halen uit het feit dat alles wat de mens overkomt hem iets te zeggen heeft, alleen op die manier verlos je jezelf van het slachtoffersyndroom dat meegenomen is uit het vissentijdperk. Een heel moeilijke maar wel bijzondere nieuwe opdracht!

Ik wens iedereen een gezegende kersttijd en een gezond 2020

5 thoughts on “Het verlaten van het Vissentijdperk”

  1. Projectie van het collectieve slachtofferschap zie je op allerlei niveaus,Hoe is het nieuwe collectieve te onderscheiden in het vissen
    Tijdperk? Gezegende feestdagen

  2. Bedankt voor je reactie. Je vraagt ‘hoe is het nieuwe collectieve te onderscheiden in het vissen tijdperk’, bedoel je in het watermantijdperk? Want anders begrijp ik je vraag niet.

  3. Helder verhaal Wilma! Ik ervaar zelf dat ik door verantwoording te nemen, daardoor ook steeds meer in mijn kracht kom.

  4. Lieve Wilma,

    Ik wens voor iedereen dat goed over kwaad, blijdschap over verdriet, vriendelijkheid over wreedheid, wijsheid over onwetendheid mag zegevieren!

    Gezegende Licht dagen en een zegevierend 2020.

    *Tinkernel*

    Dank je wel voor je fantastische artikelen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.