Micheal Jackson

Op 25 juni is het popidool Michael Jackson in Los Angelos aan een hartstilstand overleden. Hij werd 50 jaar. “Twintig jaar geleden kroonde hij zichzelf tot King of Pop en hij zat er niet ver naast. Michael Jackson was de tragische meester van de perfecte popsong. Met zijn hoge soulvolle stem en zijn onnavolgbare danspassen veranderde hij de loop van de muziekgeschiedenis”  hiermee opende de NRC gisteren zijn artikel over Micheal’s dood.

Er zijn een paar versies in omloop van de horoscoop van Michael Jackson. De horoscoop waar ik mee werk [Bron Megastar] en die in het verleden en ook nu weer resultaten op levert, is de volgende:

Karakteristiek voor deze horoscoop is dat Saturnus, de planeet van beperkingen en karma, exact op de grens van het eerste en tweede huis staat. Het eerste huis is het huis van je presenteren, het tweede huis is het huis van de talenten. Wanneer een planeet precies op de scheidslijn staat moet hij als het ware twee heren dienen. In dit geval gaat het om zijn talent en zijn optreden in de wereld. Het hoeft geen betoog hoe Michael Jackson overhoop lag met zijn optreden naar buiten toe en daar van afgeleid zijn uiterlijk. Zo was hij bijna obsessief naar zijn getinte huidskleur en heeft allerlei ingrepen en transplantaties laten verrichten om er anders uit te zien.
Dit alles is zichtbaar in  de horoscoop in de driehoek die deze Saturnus maakt met Venus (uiterlijk schoon) conjunct Uranus. Uranus is psychologisch geduid, een grillige planeet die steeds iets heel onverwachts wil en de algemene orde steeds wil verstoren. In mijn eigen karmische zienswijze is Uranus bovenal de planeet van het collectief waar de betreffende in leeft. En hier heb je een heel belangrijk punt waar zijn hele leven om gedraaid heeft: Michael was intens eenzaam omdat hij diep verbonden was met zijn Afro-Amerikaanse afkomst enerzijds en leefde in de glamourwereld van de showwereld anderzijds van kleinkind af aan. Daardoor was zijn diepste intiemste wens het archetype van zijn afkomst te willen brengen en beheersen. Dit was o.a. te zien in zijn aparte danspasjes die zijn oorsprong hebben in de negroïde bevolking waar hij collectief mee verbonden was. Dit alles ging gepaard met enorme emoties (Maan) die steeds zijn denken beheerste (inconjunct is een denkaspect) maar die hij ook ten gelde wilde maken (Venus). Dit gegeven is te zien in de verbinding tussen Venus conjunct Uranus inconjunct de Maan in het teken vissen in het vierde huis. Het vierde huis staat hier ook in psychologische zin voor de erfelijke afkomst. Deze maan maakt op zijn beurt weer een oppositie met de Zon conjunct Mercurius en Pluto conjunct de midhemel. Deze stand is krachtig. De Zon is de autonome kracht die de mens meeneemt uit vorige levens. Mercurius is gericht op communicatie en verbinding maken, en Pluto wil vooral breken met oud niet meer werkend karma.
Omdat Pluto indirect verbonden is (via de Maan) met Uranus, werd Michael’s grote talent dat vooral tot uitdrukking komt door de vierdubbele conjunctie (Zon, Mercurius, Pluto MC) in de horoscoop, gevoed door underdog gevoelens van de Afro-Amerikanen. Met deze underdog gevoelens uit het collectief wil hij rigoureus breken. Omdat echter het aspect indirect is, zal hij ook indirect zijn boodschap uitdragen.
De heer van het tweede huis (talenten) is Jupiter, deze staat conjunct Neptunus en de Maansknopen. Neptunus wijst hier onder andere op medicijnen en verslavingen waar hij mee streed. Deze drie planeten maken weer een inconjunct met Mars die weer pal op de descendant staat en daardoor een soort bekrachtiging ondergaat. De descendant is het punt waar de geborene zijn medemens ontmoet. Mars is de planeet van de actie. Nu, Michael is dat heel goed gelukt, hoeveel miljoenen heeft hij niet kunnen boeien..! Dat dit hem enorm veel moeite heeft gekost is te zien in het vierkant dat Mars maakt met de vierdubbele conjunctie op de midhemel. Al met al zie je dat al de planeten in de horoscoop min of meer met elkaar verbonden zijn wat er op wijst dat hij begiftigd is met een groot talent dat voortkomt uit de Afro-Amerikaanse collectieve cultuur enerzijds en door de gunstige stand volkomen tot ontplooiing kan komen.
Het feit dat Michael zo eenzaam en verknipt was, verwijst tragischer wijs, hoe diep de discriminatie van deze collectieve groep (Afro-Amerikanen) nog is en hoe de glamourwereld hier vervreemdend op werkt.

Een bijzonder detail bekeken vanuit de theorie van de leeftijdsklok is: op 18 maart van dit jaar het leeftijdspunt begonnen is aan zijn conjunctie met Uranus. Dit zou voortduren tot 21 juli 2010. Het hoogtepunt zou liggen op 19 november 2009. Dit aspect is hem kennelijk fataal geworden. Het innerlijke gevecht tussen collectief en talent en glamourwereld is te groot en heftig geworden, wellicht omdat hij niet wist wat hem zo ongelukkig maakte.
Dit brengt me bij het verhaal van Chiron.
NB. Omstreeks de 50ste verjaardag van iemand komt Chiron terug op zijn stand bij de geboorte.
Chiron is archetypisch verbonden met Amfortas, de visserskoning uit het Parcival verhaal. Amfortas lijdt aan ondragelijke pijnen. Parcival verzuimt vanuit zijn jeugdig enthousiasme bij aankomst op de Graalsburcht te vragen waaraan Amfortas lijdt. Als straf voor het verzuim van medeleven moet Parcival nog vele jaren door het woud rond de graalburcht zwerven om toegelaten te worden tot de Graalsburcht om dan vervolgens wel de vraag te stellen aan de koning.
Nemen we dit beeld voor Michael Jackson, dan is hij Amfortas en is het grote publiek te vergelijken met de jonge onbezonnen Parcival die niet verder kijkt dan zijn neus lang is. In die zin is het grote rouwende publiek wat grotesk en oninvoelbaar omdat hen de boodschap kennelijk ontgaat. Een boodschap dat er vele eenzame zielen leven waar niet aan gevraagd wordt: “waar lijd je aan”.

Dit artikel was gratis.
Vond u het nuttig en boeiend? Dan kunt u een kleine vrijwillige bijdrage overmaken aan de auteur. Dat kan eenvoudig via bijvoorbeeld iDeal. Alvast hartelijk dank!

Bedrag





Lees ook