In dit laatste deel rest me nog het Pedagogische werkgebied van Rudolf Steiner bekeken vanuit de Causale horoscoop te bespreken. In 1919 kreeg Steiner in Stuttgart de leiding over de “Freie Waldorfschule”, opgezet door de fabrikant Emil Molt, eigenaar van de sigarettenfabriek Waldorf-Astoria, om de arbeiders en de directeuren nader tot elkaar te brengen. Naar dat voorbeeld is in 1923 in Den Haag de eerste Vrije school opgericht. Vrije Scholen bestonden oorspronkelijk uit 12 klassen. Door bezuinigingen en het landelijk moeten voldoen aan de onderwijswetten is dit principe langzamerhand losgelaten en moet De Vrije School zich houden aan de leerjaren die landelijk zijn voorgeschreven en tenminste dezelfde leerstof aanbieden. Elk leerjaar in de Vrije School heeft in principe een vast thema dat aansluit bij de ontwikkelingsfase van het kind op dat moment. Een kind doubleert in principe niet. Naast de gewone vakken die op het regulier en voortgezet onderwijs worden gegeven wordt er ook: eurythmie/bewegingsleer, kunstzinnige vakken, tuinbouw, culturele geschiedenis. Het hoeft geen betoog dat met het beperken van de leerjaren de oorspronkelijke doelstellingen niet meer gehaald kunnen worden in zo’n korte tijd.
In 1995 kwam de Vrije School in opspraak toen een ouder, dubieuze racistische uitspraken in een zogenaamd periodeschrift van haar kind vond. NB. In een periodeschrift staan aantekeningen over het specifieke onderwerp dat voor de betreffende klas (passend bij de leeftijd van het kind) aangeboden wordt. De moeder van het kind stapte naar de Volkskrant en een jarenlange discussie over het al dan niet racistisch zijn van de vrije scholen/antroposofische zienswijze was hiervan het gevolg.
Onderwijs moet je zoeken in het derde en het negende huis van een horoscoop en Mercurius is als planeet hier archetypisch mee verbonden. In deze Causale horoscoop staat Mercurius conjunct Neptunus conjunct de ascendant wat wijst op het feit dat één van Steiners diepste drijfveren was het onderwijs meer spirituele inhoud te willen geven. Het inconjunct met Jupiter wijst erop dat er aan dit onderwijs een intensieve filosofie (Jupiter) ten grondslag ligt. Echter omdat het inconjunct een nieuw aspect is en de school werd opgericht in 1923 zal dit aspect nog niet zo duidelijk uit de verf zijn gekomen en kan pas veel later in de tijd goed geïntegreerd worden in de maatschappij. In het derde huis staat Uranus in het teken steenbok en de heer van drie is Saturnus in ram. Uranus op deze plaats duidt erop dat Steiner toegang had tot de collectieve behoefte die bij de opgroeiende jonge mens aanwezig is. Uranus maakt alleen maar twee vierkanten met de Zon en Saturnus, beide hoofdplaneten, wat erop wijst dat het voor hem een belangrijk onderwerp is. Aan het vierkant zie je dat het veel wilskracht en moed vraagt om het concept van dit onderwijs geïntegreerd te krijgen. Dat het Vrije School onderwijs principe aan een zeer kritisch onderzoek onderworpen is geweest en het uiteindelijk heeft overleeft, zien we in de driehoek die gemaakt wordt tussen Saturnus en Mars conjunct Pluto in het teken boogschutter. De driehoek is echter onderbroken (= stippellijn) wat erop wijst dat de basis niet zo heel erg sterk is.
Al met al mogen we uit de Causale horoscoop van Steiner aflezen dat hij een veelzijdig en wijs mens was. Het is jammer dat eigenlijk alleen zijn visie op landbouw het gered heeft en nu wereldwijd als levensfilosofie wordt gehanteerd overigens wel in een getransformeerde vorm. NB Mars in twee (huis van landbouw) staat in de Causale horoscoop ook conjunct Pluto. Zijn andere werkgebieden (geneeskunst, pedagogie, karma en reïncarnatie, religie en driegeleding) hebben heel wat minder maatschappelijk podium gekregen. Wellicht ook wel logisch omdat de tijd er nog niet rijp voor was en wellicht ook doordat Steiner zelf in de valkuil zijn vissen Zon is gevallen. Een vissen Zon heeft namelijk als schaduwzijde dat hij zich kan verliezen in versnippering. Wellicht is dat bij hem ook gebeurd; troostgevend is dat wereldwijd de aarde een aandachtspunt is geworden en dat iedereen op één of andere manier zich wel bewust is van het feit dat we zo niet door kunnen gaan met het vervuilen en uitbuiten van onze aarde.
Dit alles is dus te zien in de Causale horoscoop. Het leek me goed om naar aanleiding van de herdenking van de 150ste geboortedag van Rudolf Steiner, deze nieuwe methodiek te bespreken. De Causale horoscoop is letterlijk een oorzakelijke horoscoop. Ik kan me voorstellen dat het wat vreemd aandoet in zijn duiding, aangezien ‘oorzakelijk verband’ geen tijd dimensie kent maar er alleen maar is. Je moet je zo voorstellen dat een Causale horoscoop een soort foto geeft van wat er aan wijsheid aanwezig is in de mens. Deze zogenaamde foto overstijgt het tijdsgebeuren en is zowel verbonden met het verleden als met de toekomst. De causale horoscoop geeft daardoor een kans om te zien welke weg je afgelegd hebt en hoe je de opgedane ervaring zo optimaal mogelijk kunt inzetten voor de toekomst. Met andere woorden: waar ben ik naar op weg.
Wie een Causale horoscoop wil laten maken kan contact met me opnemen wtermull@gmail.comDe kosten voor een Causale horoscoop zijn € 119,–




1 reactie.
Causale Horoscoop of toch maar gewoon Geboorte Horoscoop?
Mijn oudste zoon is van 1987 en we kozen als ouders in 1993 voor de vrije school. Dat was even een drempel maar het voelde meteen goed. Ik ben zelf al snel in de Udense leesgroep mee gaan lezen. De discussie over de vermeende rassenleer heb ik vooral in de Volkskrant gevolgd. Op de Zevenster in Uden heb ik er nooit iemand over gehoord dus ik kan me ook niet voorstellen dat het daar in het onderwijs of in het sociale enige schade heeft gedaan. Tweede helft 90er jaren was voor de Zevenster juist een periode van grote bloei. Antroposofie is in wezen natuurlijk echt geen rassenleer -maar dat wist je al.
De vrije school wordt tegenwoordig vrijwel overal in nederland gefinancierd door het ministerie dat ook haar eisen stelt. Tegelijk is het voor ouders vaak drempelverlagend dat hun kind tegenwoordig ook aan deze vorm van onderwijs normaalgesproken een Vmbo- Havo- of Vwo- diploma overhoudt, terwijl het na enige jaren vrijeschool onderwijs stevig in het leven staat. Op dit moment zitten mijn twee jongsten nog op het Karel de Grote College in Nijmegen. Daar zit ik zelf in de ouderkring en in de oudercommissie die zich ervoor inzet om de vrije school pedagogiek te laten doorwerken in hoe er lesgegeven wordt, in combinatie met de (vaak eenzijdig cognitieve) eisen van het ministerie van onderwijs.
Ik ben zelf een WvA-astroloog, werkend vanuit de nederlandse School Ram, met een eigen huizensysteem, drie extra hypothetische planeten en ware plaats planeetstanden. School Ram heeft vanouds een esoterische achtergrond met wortels in de theosofie en antroposofie.
Mijn eigen ervaring is dat de geboortehoroscoop zelf al genoeg informatie geeft om een mensenleven weer te geven. Ik vind het ook prettig om dicht in de buurt te blijven van wat voor iemand nu relevant is en wat controleerbaar goed of fout geduid is. Als iemand er voor dit leven echt iets aan heeft, dan zal hij/zij vanzelf een stukje oud karma verwerken en een betere basis bewerkstelligen voor een volgend leven.
De tweede zaterdag van maart ga ik voor de WvA een lezing geven over wat de antroposofie voor mij toevoegt aan de horoscoop. Van het najaar ga ik een lezing geven over de precies vandaag (!) 150 jaar oude horoscoop van Rudolf Steiner -die voor 25 februari dus. Juist die van 25 februari is een zeer sprekende horoscoop die hem mooi en krachtig in beeld brengt. Op de website meer over de Werkgemeenschap van Astrologen: http://www.wva-astrologie.nl/